Thursday, September 22, 2011

WAiT~~!!!

       Ini lah padahnya! asyik menonton drama korea,,now baru tketar2 nak siapkan report! yaAllah... ak sgguh mnyesal..tp xpa fika! ada msa lg! ''hbis smpat lg tlis blog ni?'' ala,,,nak tlis skit je,,,bosan kott...lalala.... :P
bulan 9 is the bezz month ever lah! gembira beraya, gembira dpt duit, hapy2 dgn fmily.. hihihi... tp krna wjudnya report smua kgembiraan terbatas! sgguh aku tnsion!! bukan tnsion psal report sama,,tnsion psal lain pun ada jugak..mklumlah,,jiwa remaja.. erk? hehe... plus masa skarg mkin cepat ja,,,(ni tnda akhir zman kan), mmg akhr zman dh pun..adeii! amalan pun xbnyak...1 ja cara nk slamatkan diri dr duniawi & terus buat phala. apa? heheheh....YA!! tepat skali!! BERKAHWIN!!! hahahahahaa!!!
       wanita ni,, bila dah berkawen..senang ja nak buat amalan..mcm mna? errmm xtau nak hurai bgaiman,,tp dengan patuh suami, jga amalan, jga kemaluan, jaga aurat, jadi isteri & seorg ibu yg SOLEH, insyaAllah... syurga tempat mreka..tp tgk jgk la thp iman & agama sseorg wnita tu kan..mcm smple? tp blum harungi blum tawuu....so jom lah kwen..hihi...trget mau kawen umur,24!! muktmad!! in case Bf masa umur tu pun x mmpu,, "mak,carikan suami utk kakak,ok?" mak ayah psti cari pnya lah!! hahahahaaha...
      Alamak,dh mlencong topik lain ni.. ermm...apa pun blaja dulu! MAK AYAH sdg mnanti! anak sulung,,so aku mmg kna bg cntoh tauladan yg terbaik buat adik2..tp apa plak pndangan adik2 terhdap aku? hahaaa...ak ykin mreka rasa mlang ada kkak mcm aku, sudah garang malah tegas! sorry la,kkak tpaksa buat mcm tu,,kalo x,hmpa smua akan melampau! bluekss!! tegas & kerek mcm mna pun,,aku syg gilaa lah adik2 aku ni...siapa x syg adik2 kan? syg fmily sgt2..  :D
      TERUSKAN HIDUPPP! go afiqah go!



   

Thursday, August 25, 2011

Bab dalam kitab Suci Al-Qur'an beserta Makna & ayat.

  1. Al-Fatiha (THE OPENING)
  2. Al-Baqara (THE COW)
  3. Al-E-Imran (THE FAMILY OF 'IMRAN, THE HOUSE OF 'IMRAN)
  4. An-Nisa (WOMEN)
  5. Al-Maeda (THE TABLE, THE TABLE SPREAD)
  6. Al-Anaam (CATTLE, LIVESTOCK)
  7. Al-Araf (THE HEIGHTS)
  8. Al-Anfal (SPOILS OF WAR, BOOTY)
  9. Al-Tawba (REPENTANCE, DISPENSATION)
  10. Yunus (JONAH)
  11. Hud (HUD)
  12. Yusuf (JOSEPH)
  13. Al-Rad (THE THUNDER)
  14. Ibrahim (ABRAHAM)
  15. Al-Hijr (AL-HIJR, STONELAND, ROCK CITY)
  16. An-Nahl (THE BEE)
  17. Al-Isra (ISRA', THE NIGHT JOURNEY, CHILDREN OF ISRAEL)
  18. Al-Kahf (THE CAVE)
  19. Maryam (MARY)
  20. Ta-Ha (TA-HA)
  21. Al-Anbiya (THE PROPHETS)
  22. Al-Hajj (THE PILGRIMAGE)
  23. Al-Mumenoon (THE BELIEVERS)
  24. Al-Noor (THE LIGHT)
  25. Al-Furqan (THE CRITERION, THE STANDARD)
  26. Al-Shuara (THE POETS)
  27. Al-Naml (THE ANT, THE ANTS)
  28. Al-Qasas (THE STORY, STORIES)
  29. Al-Ankaboot (THE SPIDER)
  30. Al-Room (THE ROMANS, THE BYZANTINES)
  31. Luqman (LUQMAN)
  32. As-Sajda (THE PROSTRATION,WORSHIP, ADORATION)
  33. Al-Ahzab (THE CLANS, THE COALITION,THE COMBINED FORCES)
  34. Saba (SABA, SHEBA)
  35. Fatir (THE ANGELS, ORIGNATOR)
  36. Ya-Seen (YA-SEEN)
  37. As-Saaffat (THOSE WHO SET THE RANKS,DRAWN UP IN RANKS)
  38. Sad (THE LETTER SAD)
  39. Az-Zumar (THE TROOPS, THRONGS)
  40. Ghafir (THE FORGIVER (GOD))
  41. Fussilat (EXPLAINED IN DETAIL)
  42. Ash-Shura (COUNCIL, CONSULTATION)
  43. Az-Zukhruf (ORNAMENTS OF GOLD, LUXURY)
  44. Ad-Dukhan (SMOKE)
  45. Al-Jathiya (CROUCHING)
  46. Al-Ahqaf (THE WIND-CURVED SANDHILLS, THE DUNES)
  47. Muhammad (MUHAMMAD)
  48. Al-Fath (VICTORY, CONQUEST)
  49. Al-Hujraat (THE PRIVATE APARTMENTS, THE INNER APARTMENTS)
  50. Qaf (THE LETTER QAF)
  51. Adh-Dhariyat (THE WINNOWING WINDS)
  52. At-Tur (THE MOUNT)
  53. An-Najm (THE STAR)
  54. Al-Qamar (THE MOON)
  55. Ar-Rahman (THE BENEFICENT, THE MERCY GIVING)
  56. Al-Waqia (THE EVENT, THE INEVITABLE)
  57. Al-Hadid (THE IRON)
  58. Al-Mujadila (SHE THAT DISPUTETH, THE PLEADING WOMAN)
  59. Al-Hashr (EXILE, BANISHMENT)
  60. Al-Mumtahina (SHE THAT IS TO BE EXAMINED, EXAMINING HER)
  61. As-Saff (THE RANKS, BATTLE ARRAY)
  62. Al-Jumua (THE CONGREGATION, FRIDAY)
  63. Al-Munafiqoon (THE HYPOCRITES)
  64. At-Taghabun (MUTUAL DISILLUSION, HAGGLING)
  65. At-Talaq (DIVORCE)
  66. At-Tahrim (BANNING, PROHIBITION)
  67. Al-Mulk (THE SOVEREIGNTY, CONTROL)
  68. Al-Qalam (THE PEN)
  69. Al-Haaqqa (THE REALITY)
  70. Al-Maarij (THE ASCENDING STAIRWAYS)
  71. Nooh (NOOH)
  72. Al-Jinn (THE JINN)
  73. Al-Muzzammil (THE ENSHROUDED ONE, BUNDLED UP)
  74. Al-Muddaththir (THE CLOAKED ONE, THE MAN WEARING A CLOAK)
  75. Al-Qiyama (THE RISING OF THE DEAD, RESURRECTION)
  76. Al-Insan (MAN)
  77. Al-Mursalat (THE EMISSARIES, WINDS SENT FORTH)
  78. An-Naba (THE TIDINGS, THE ANNOUNCEMENT)
  79. An-Naziat (THOSE WHO DRAG FORTH, SOUL-SNATCHERS)
  80. Abasa (HE FROWNED)
  81. At-Takwir (THE OVERTHROWING)
  82. Al-Infitar (THE CLEAVING, BURSTING APART)
  83. Al-Mutaffifin (DEFRAUDING, THE CHEATS, CHEATING)
  84. Al-Inshiqaq (THE SUNDERING, SPLITTING OPEN)
  85. Al-Burooj (THE MANSIONS OF THE STARS, CONSTELLATIONS)
  86. At-Tariq (THE MORNING STAR, THE NIGHTCOMER)
  87. Al-Ala (THE MOST HIGH, GLORY TO YOUR LORD IN THE HIGHEST)
  88. Al-Ghashiya (THE OVERWHELMING, THE PALL)
  89. Al-Fajr (THE DAWN, DAYBREAK)
  90. Al-Balad (THE CITY, THIS COUNTRYSIDE)
  91. Ash-Shams (THE SUN)
  92. Al-Lail (THE NIGHT)
  93. Ad-Dhuha (THE MORNING HOURS, MORNING BRIGHT)
  94. Ash-Sharh (SOLACE, CONSOLATION, RELIEF)
  95. At-Tin (THE FIG, THE FIGTREE)
  96. Al-Alaq (THE CLOT, READ)
  97. Al-Qadr (POWER, FATE)
  98. Al-Bayyina (THE CLEAR PROOF, EVIDENCE)
  99. Al-Zalzala (THE EARTHQUAKE)
  100. Al-Adiyat (THE COURSER, THE CHARGERS)
  101. Al-Qaria (THE CALAMITY, THE STUNNING BLOW, THE DISASTER)
  102. At-Takathur (RIVALRY IN WORLD INCREASE, COMPETITION)
  103. Al-Asr (THE DECLINING DAY, EVENTIDE, THE EPOCH)
  104. Al-Humaza (THE TRADUCER, THE GOSSIPMONGER)
  105. Al-Fil (THE ELEPHANT)
  106. Quraish (WINTER, QURAYSH)
  107. Al-Maun (SMALL KINDNESSES, ALMSGIVING, HAVE YOU SEEN)
  108. Al-Kauther (ABUNDANCE, PLENTY)
  109. Al-Kafiroon (THE DISBELIEVERS, ATHEISTS)
  110. An-Nasr (SUCCOUR, DIVINE SUPPORT)
  111. Al-Masadd (PALM FIBRE, THE FLAME)
  112. Al-Ikhlas (SINCERITY)
  113. Al-Falaq (THE DAYBREAK, DAWN)
  114. An-Nas (MANKIND)
    free2....pilih la 1 ayat & ketahui maknanya...at least kita tahu serba sdikit.. :)

Tuesday, August 23, 2011

Sami Yusuf: Asma Allah :)

sami yusuf: Asma Allah (<---tekan je)
lagu ni mengingatkan sy dgn akan berlalunya ramadhan...sedih...sgt sedih...
rasa mcm xckup amalan ja..apa ja yg aku buat rmadhan ni? mcm biasa ja..mcm x ckup ja..
xtau la nk huraikan mcm mna...tp mmg sedih sgtt...
hmm...lyn je la...

Rahim
Karimun
'Adim
'Alimun
Halim
Hakimun
Matin

Mannan
Rahmaanun
Fattah
Gaffarun
Tawwab
Razzaqun
Syahid

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa ali Muhammad
Ya Muslimin shallu alayh

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa shahbi Muhammad
Ya Mu'minn shallu alayh

Latif
Khabirun
Sami'
Basirun
Jalil
Raqibun
Mujib
Ghafuur
Syakuurun
Waduud
Qayuumun
Ra'uuf
Shabuurun
Majid

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa ali Muhammad
Ya Muslimin sallu alayh

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa shahbi Muhammad
Ya Mu'mineen shallu alayh

Allahu Akbar Allahu Akbar
La ilaha illa hu
Al Malikul Quddus

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Rahmanul irham da'fana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Ghaffaru ighfir dhunubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Sattaru ustur 'uyubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Mu'izu a'izza ummatana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Mujibu ajib du'aana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya latifu ultuf bina

Saturday, August 13, 2011

KHuTBaH RaSuLULaH S.A.W

Assalamualaikum wbt...
selama bulan puasa xdapat nak post apa2...mmg sibuk..mlm mmg xda msa dah..siang pun sibuk dengan kerja lain.. ok,hari ni nak cerita sikit ttg khutbah Nabi Muhammad kita yg dpetik dari tazkirah Ustaz Marzuki Yusof (psstt! dia dulu blaja kat arab sama 1 kelas dgn hero dlm crita Ali Setan ok,hehe..tp skrg da jadi ustaz hero tu,,Azmil Mustapha). khutbah ni dsampaikan dari Rasulullah apabila menyambutnya kedatangan RAMADHAN..


Bismillahirrahmanirrahim….
"wahai manusia, sudah datang sekalian bulan Allah SWT dgn membawa keberkatan rahmat & keampunan. bulan yg paling mulia d sisi Allah. hari2nya adalah hari pling utama. malam2nya adalah yg paling utama. jam demi jamnya adlah jam2 yg paling utama"..
ini menjelaskan bhwa stiap hari,malam,saat pd bulan rmdhan adalah yg trutama skali dlm bnyak bulan.. stiap pbuatan baik kita dganda2kan phalanya dlm smua aktivi fardhu ain & kfayah..

"inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah & dmuliakan olehNya. di bulan ini nafas2mu mnjadi tasbih,tidur2mu adalah ibadat, amal2mu dterima & doa2mu dmakbulkan. mohon kpd Allah SWT dgn niat yg tulus & hati yg suci smoga Allah mmbimbingmu bg mlaksanakan puasa & mmbaca kitabNya"
kiranya slama dlm bulan puasa, stiap nafas kita akan dkira phla sperti bertasbih..so lg bnyak bnafas lg bnyak phla brtasbih kita..yaAllah... phla sntiasa dkreditkan ke dlm akaun kita sbb mmg kita sntiasa bnafas.. & tidur kita mnjadi ibadat..tp bulan puasa kann..tido jgn lebih... so bg kita yg tgh tidur xkira mlm siang,,akn dkira phla bribadat..dkeditkan phala lg.. Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

"Malang bg org yg tidak mndapat keampunan Allah SWT d bulan yg agung ini. kelaparan & kehausan juga akn dkenangkan kita pd hari kiamat. bersedekah lah pd fakir miskin. muliakan org tua mu. smbungkan tali persaudaraan mu (haa..bulan ni bgus la nak akd nikah,bleh? hik3!)pelihara lidahmu, kawal pandangan mu,kawal pendengaran. kasihi anak2 yatim,nescaya dikasihi SEMUA anak2 yatim ke ats mu"

"bertaubat kpd ALLAH dr dosa2mu.. Agkat tgn mu utk berdoa. kenapa? krna wktu solatmu adlah saat2 paling utama bg Allah dgn memandang ke hamba2nya dgn PENUH RASA KASIH SYG!!!(yaAllah...ampunkanlah dosa2ku..)"
Allah akn menjwb pmintaan kita ktika kita mnyeruNya! Allah akn menyambut kita ketika kita memanggilNya! & Allah akn memakbulkan doa kita ketika kita berdoa kpdNya! Allahu akbar... Allahu akbar... Allahu akbar...

"Wahai manusia! sesungguhnya diri2mu tgadai krna amal2mu,bebaskan ia dgn ISTIGHFAR! belakangmu berat krna beban dosamu, ringankan dgn memanjankan sujudmu..
ketahuilah Allah SWT bersumpah dgn sgala kbesarannya,Dia tidak akn mengazab org yg sntiasa solat & sujud kpdnya serta tidak akn mngncam api neraka!"
Allahu Akbar...Allah pun brsumpah spya kita brsujud kpdnya..tp msih rmai yg tidak solat kan? Mari la kita brtaubatt…
“wahai manusia! Siapa d antara kamu mmberi jmuan bbuka puasa kpd org Islam bpuasa pd bulan ini,d sisi Allah SWT nilainya sperti dgn membebaskan seorang hamba yg BERIMAN & diberi keampunan atas dosa2 yg dahulu..” esok ni da keja,,xpala,,,now nk sara diri sndiri pun xmmpu..tp mmg ksian..klo siapa yg bpengalaman stay dgn fkir miskin…sdih kan? tyme knduri & jamuan la diorg nk mrasa mkanan yg sdap..hati diorg gmbira ketika ni..ksian bila kita tgk..tmbah2 budak2 la smaada mskin @anak ytim..diorg mkn dgn bsungguh2.. ksian sgt.. Nabi SAW kata,,semiskin2 kita..tapi nak juga mmberi jmuan bbuka..at least kurma 3 biji brsama air.. tp itu zman Nabi..kalu zman kita..paling kurang pun,,bihun goreng la...InsyaALLAH dterima…pasti!
“Wahai manusia! Siapa yg menghiasi akhlak pd bulan ini,nescaya akan melintasi titian siratalmustaqim dgn pantas dgn pntas,pd hari itu,,kaki2 org yg berdosa trgelincir ke dlm neraka. Sesiapa yg mringankan tgn kanan nya bg membantu sesama mu’min, Allah akn meringankan HISABNYA d pdg mahsyar nanti. & sesiapa yg berakhlak buruk pd bulan ini, nescaya Allah akn memurkai pd hari bertemu dgnNya nanti…” yaaa…kita kena mmbantu sesama kita…bantu org membina madrasah. Bantu org mmbina masjid! Bntu org mmbina rumah ank ytim…sedekah! Sedekah! Dan sedekah!
Oleh itu kwn2!! Mari kita mnfaatkan RAMADHAN yg mnjelma pd Tahun ini, & belum tentu kita akn sempat pd taun hdapan! Ajal sentiasa dbelakang kita.. masyaAllah..
Jazakallahu khairan kathira..ASSALAMUALAIKUM WBT…

~~~SELAMAT MENJALANI IBADAH RAMADHAN!~~~
~~~RAMADHAN YG SAMA,NATIJAH YG BERBEZA!~~~

Thursday, July 28, 2011

rOomMatEs!

Assalamualaikum..hehe..sebab da rindukan sgt mreka ni,nak story skit ttg rumet2 aku...



ok, dari kiri tu Nurul Husna Izzati bt. Zakaria (alahai,panjang nya nama minah nihh,,jenuh tgagap faris nak akad nkah esok ni)em,asal kedah, anak ke 3 drpd 4 adik bradik,suka mkan apa eh?haa!tempe! aku pun xphm apa lah yg sdap sgt..xpalah,kta dia mkanan tu bgus utk ksihatan..ha trus kekalkan fveret tu..bf dah ada,insyaAllah kawen lah 2-3 taun lg tu.. haa rumah dia dekat dgn rumah aku,dalam 15-20 mnit la..apa2 hal, roger ja...ok husna?
secoND ni Azliewani bt.Abu Hassan..asal perlis d'atas kyangan (hebat kott)..hahaa...ank bongsu nii..mengada tau dak,,mcm nk tmpaQ ja bila dia merengekk (sja buat terok)hehe.. ok ja dia,, lbih kurg little prncess of an indpendent laa..ank bgsu yg sgt bdikari..makan? ermm,,suka beli nasik kerabu! pnah 2x ja aku try rsa nasik krabu,kat dia la..ksian,,kacau dia mkan.. bf? bf...bf...bf...stahu aku sggle la,,tp xtau la in progress mcm mna critanyaa..hehe..
thirD tu sape lg,aku la kan..tgk tu aku pgg pisang,,ya aku mmg suka pisang..hehe..
Last skali...nama cik ni Noor Fatikha bt. Ramli.. asal slangor.. anak ke 3 dr 5 adik bradik..mkan?? haaa..minah ni problem skit,xtau dia suka mkan apa..dia mkn ja apa yg ada,x memilih..tp if fveret tu aku pun xdpt nk kesan..mybe Frado ABC yg fmes kt s.alam tu kott..klo kt perak ni,,mkan nasik biasa jela..cuma dia slalu knyang..tyme org lpar msti dia x lpar..ktanya "xda slera"..xtau tyme bila dia lapar sgt sbb x menonjol pun..xpala,jnji dia sihatt kann..hehehe.. bf? hah,,mmg xda lah..tggu anak dato' @ tan sri la kott..1 hr nti mybe,xpun kawen ja trus spa yg kau bkenan ieka aii..
apa pun xsbar tggu sem dpan,insyaAllah...mybe kita boleh sbilik lg.. nak gila2 balik spt dahulu kala..syg sgt hampa semua..thanks coz memahami, tlg mnolong..sronok sbb kira 1 kpala lah.. aku akui aku nakal (sikit)..sory ya ieka,husna,koni.. bnyak buat hmpa takut,tkejut,marah & geram dgn prangai aku..trutma kt ieka & koni la.. tp aku ckp siap2 aku xkan brubah..sbb ni lah Afiqah bt.Elias yg hmpa semua knal dr mulaa... miss u all...

video

video: knangan mggu2 trakhir b4 berpisah..ingat lg x?? naseb lah husna rajin nk bt rkaman,,rsa rndu hmpa bcakap2..syg chat2 x lama..spatutnya sembg2 lg..tp yg xckp aku dgn koni la..biasalah,,kami kan pemalu,hahahaa...

Wednesday, July 27, 2011

don't tell anyone...


see i'm crazly influence by haifa this tyme!

a little too "sexy" for some viewers! i don't care this video, for me she so gorgeous! i'm addicted trying to get make up style like her, but its too complicated laa..huhu... :(
Likes her faces,so beautiful...cyrine abdel nour & nancy also! Love their song! yesss..here this 'damn' haifa,,matolch li had means that don't tell anyone..a little bit annoyed.. HahaHa...




video
matolch li had by haifa wehbe

Wednesday, July 13, 2011

Nur Adra Damia


3 hari je mksu aku balik penang...2 hr ja aku sempat jumpa spupu baru aku tu,,now aku da rindu sgt kat dia.. spupu2 lain yg d lgkawi pun aku rindu..bila boleh p sana ni? duit ohh duit..maksu,,,slalu2 la balik sini...

Friday, May 27, 2011

SUBJECT!!!



How much do i have to gaze at you alone huh?
What happen if i stop waiting you?
no matter what you think, i'm not a kind of girl to blink and give my heart away!

hafal..surah Al-mulk... :)

solat...

baru aku sedar..aku buat pilihan tanpa bersujud pd mu yaAllah..sepatutnya aku solat istikharah dulu sbelum buat keputusan.. now am ready to do that.. tggu masa yg ssuai sja! dgn harapan,dgn solat ni slalu,,segala urusan hidup dpermudahkan! AMIN...